zondag 15 oktober 2017

TCS Amsterdam Marathon 2017 - Vijf Doorlopers

Halve van Peter

Ik liep de Halve van A'dam onder Machteld's naam en heb haar in de uitslagen 'n aardige tijd bezorgd; 1.57.40 (4916-de plaats). Na 'n relatief korte voorbereiding van klein twee maanden en zes jaar na m'n eerste Marathon, schatte ik vooraf 'n eindtijd van tussen de 1.50-55 als realistisch in. 
Ik startte vooraan in 't tweede startvak, en ging voortvarend met de flow mee totdat m'n gevoel zei; dit ga je niet lang volhouden zo onder deze zomerse temperaturen! Ik temperde mijn ambities en nam me voor bij de drinkposten al wandelend energiedrank en 'n stuk banaan tot mij te nemen zodat ik de spreekwoordelijk man met de hamer zo laat mogelijk zou treffen in m'n race. Deze strategie stond natuurlijk (samen met 'n ingelaste plaspauze onderweg) een mooie eindtijd in de weg, maar zo goed mogelijk uitlopen werd 't devies gezien de toch zware loopomstandigheden voor mij dan althans. Maar ik bleek niet de enige te zijn die daar mee kampte zo bleek later toen ik de tijden en verslagen van Jeep en Gert-Jan vernam!  Uiteindelijk kon ik door m'n aanpak de diverse hellingen m.n. die onder de Wibautstraat omhoog naar de brug over de Amstel ('n kuitenbijter) en later in 't V'park nog goed aan zonder stil te vallen. 
Bij de drinkpost in 't V'park aangekomen bleek Magda helemaal op 't einde van de waterkraam te staan met watersponzen, dus ik weer terug om toch m'n laatste bekertje water voor de laatste twee km. te bemachtigen. De laatste helling na 't Hoofddorp plein ging ook boven verwachting, en pas op 't laatste rechte stuk in 't Olympisch Stadion bleek ik nog 'n 'Olympische Finish' in de benen te hebben! Dat ik de tweede helft last kreeg van brandende voeten/blaarvorming waardoor ik m'n linker heup pijnlijk overbelaste, was eigenlijk bijzaak; no pain, no gain! 
Al met al gemiddeld ongeveer 11 km./u. gelopen, dus ik ben achteraf heel tevreden over m'n geleverde prestatie al zeg ik 't zelf. 

Hele van Frank

Mijn 8e Amsterdam marathon was ook de zonnigste. Heerlijke sfeer in het stadion met een welkom van de speaker in alle talen die hij machtig was en een mooi eerbetoon voor Eberhard van der Laan. 
Ik liep meteen lekker en dacht ook, beetje inhouden Frank. Mentaal had ik de marathon in 3-en gedeeld, eerst inlopen tot de Amstel, dan werd het een forse duurloop langs de Amstel, en daarna marathon territorium. Omdat ik al 3 jaar geen hele had gedaan voelde ik meer dan het gebruikelijke ontzag, en ik had ook niet zoveel getraind als ik gewild had. 
Het inlopen ging lekker, gezellig in de stad. 
De duurloop langs de Amstel was ook mooi, boten met lekkere muziek en van die stoere waterdansers, zonnetje en lekker windje, heerlijk. Aan het eind van de duurloop begon ik te kraken en had ik een nieuw idee, ik loop van drankpost naar drankpost, telkens 5km, en dan mag ik het bij elke post er even goed van nemen en stukje wandelen, want een tijd zat er toch al niet meer in. 
Deze filosofie hield tot km29 stand, toen liepen we vlak langs mijn werkplek in Zuidoost en wandelde ik ineens een stukje. Dat bleef daarna het patroon tot de finish, om de kilometer een klein stukje wandelen. En wow, wat een aanmoedigingen krijg je in de achterhoede, dan is het toch ook heel leuk dat je naam op je shirt staat. Af en toe een high-five of boks als ik er behoefte aan had en zo droegen de ogen en de aanmoedigingen van het publiek me door het laatste deel. 
Geen eindsprint a la Abdi Nageeye, maar wel zeer tevreden over de finish in 4u44m. Strompelend de tribune op heb ik nog een poosje over de hele lengte in het stadion zitten kijken, rechts in de hoek kwam iedereen binnen rennen, links in de hoek werd triomfantelijk gefinisht en onder mij werd uitgeput uitgelopen en crashte menigeen in het gras, prachtig panorama. Blij dat ik meegedaan heb, blij dat het weer klaar is, blij dat ik vandaag (maandag) vrij ben. En voorlopig eerst maar een paar keer de halve doen!

Halve van Gert Jan

In mijn derde halve marathon dit jaar na Zandvoort (1.51) en Leiden (1.52) werd het vanmiddag in Amsterdam 1.58.22. Het ging lekker en ik ben er tevreden mee (en wat was ik blij dat ik de marathon had afgezegd, dat had ik niet gered). 
Wat mij vooral opviel was de enorme drukte op het parcours. Ik moest echt opletten de hele tijd, werd voortdurend omringd door andere lopers. Op enkele plekken in Oost was het parcours door de dranghekken zo smal, dat ieders tempo naar beneden ging. Ach ja, het is nu eenmaal de grootste halve marathon van Nederland (volgens de organisatie dan). 
Ik heb een prima dag gehad! Over snelle tijden heb ik geen illusies meer en dus ook geen zorgen:).

Halve van Jeep

Tsja, de Halve marathon vandaag: 2.02.15 uur..... Mijn slechtste tijd ooit. Altijd ruim onder de twee uur normaal. Naast de warmte heeft ook zeker het minder lange afstand trainen een rol gespeeld. Gelukkig hoorde ik ook van anderen dat ze minder snel hebben gelopen dan eerder, dus gedeelde smart is hele smart. Toch heb ik onderweg ook nog even aan Tobias en Wilma gedacht; hoe krijgen ze het voor elkaar, terwijl ik na 21 km al in de touwen lig. Magda heeft mij trouwens een spons overhandigd bij de laatste post, gaf me toch enigszins vleugels.

Ondersteuning van Magda

Alle hele en halve marathonlopers van harte gefeliciteerd met het lopen van deze superzware loop. Vanaf de drankpost in het Vondelpark konden we de hitte en de vermoeidheid zien op de gezichten zien en nog nooit moesten zoveel lopers ons wandelend voorbijgaan. Heel vaak hoorden we ook de ambulances en 2 keer werd iemand in onze buurt onwel.Duizenden bekertjes water en sponzen zijn er doorheen gegaan en die mochten we na afloop allemaal opruimen maar we waren met een grote gezellige groep en ik heb een superdag gehad. Na de bezemwagen en officiƫle sluitingstijd liepen nog steeds halve marathonlopers onbeveiligd richting het Stadion. De organisatie zou dat moeten verbieden want vanaf het Stadion komen heel veel fietsers van lopers en supporters aan en daar moesten die paar erg vermoeide lopers dan tegenin gaan lopen. Ik denk dat Tobias een heel snelle tijd gelopen. Verder hebben alle bekende doorlopers zich netjes bij mij gemeld en ik ben benieuwd naar hun ervaringen. Spoedig herstel en genieten maar

Geen opmerkingen: